Svetišta dalmatinskih katedrala: rješenja u prošlosti i izazovi obnove
Split – Trogir 27. i 28. rujna 2013.
Rođena u Splitu u svibnju 1981. godine. Nakon završene Jezične gimnazije u Omišu, 1999. godine upisuje dvopredmetni dodiplomski studij povijesti umjetnosti i engleskog jezika i književnosti na tadašnjem Filozofskom fakultetu u Zadru. Diplomirala u siječnju 2005. godine.
Stručni ispit u konzervatorsko-restauratorskoj djelatnosti položila u studenom 2007. godine te stekla temeljno stručno zvanje konzervator-povjesničar umjetnosti. Krajem iste godine primljena na poslijediplomski doktorski studij povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje joj je prihvaćena tema doktorske disertacije „Novovjekovne tkanine s uzorkom na liturgijskim predmetima Zadarske nadbiskupije”.
Povijesnim tekstilima je posvetila nekoliko radova i izlaganja na međunarodnim znanstveno-stručnim skupovima. Višekratno se usavršavala u Firenci i Veneciji, gdje 2010. godine boravi kao stipendistica Vlade Talijanske Republike. Tijekom dvije akademske godine je u svojstvu vanjskog suradnika bila izvođač kolegija „Zaštita pokretne baštine” na Odjelu za informacijske znanosti Sveučilišta u Zadru.
Pohađao klasičnu gimnaziju u Splitu, a studij povijesti umjetnosti i muzikologije diplomirao na zagrebačkom sveučilištu, gdje je i magistrirao i doktorirao. Od 1979. radio kao konzervator u splitskom Konzervatorskom odjelu, kojemu je od 1991. bio i na čelu. Od 2010. godine je zaposlen kao znanstveni savjetnik u Institutu za povijest umjetnosti.
Objavio je više knjiga, te niz priloga i studija o dalmatinskoj kasnoantičkoj, srednjovjekovnoj i renesansnoj umjetnosti. Bio je urednik časopisa “Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji”, te niza edicija i izložbi, suradnik i voditelj timova koji su radili na nekim od najzahtjevnijih restauratorskih kampanja u Trogiru i Splitu. Dobitnik više značajnih hrvatskih i inozemnih nagrada i odlikovanja.
natrag, na sažetakZavršila Klasičnu gimnaziju Splitu. Godine 1976. diplomirala studij povijesti umjetnosti i engleskog jezika na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, a 1980. Fakultet vanjske trgovine u Zagrebu. Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu magistrirala 1996., a doktorirala 2012. godine.
Od 1977. do 2000. zaposlena u Konzervatorskom odjelu u Splitu kao konzervator povjesničar umjetnosti, a od 2000-2005. kao viši inspektor zaštite kulturnih dobara. Kao konzervator popisala, stručno obradila i registrirala veliki broj pokretnih i nepokretnih kulturnih dobara širom Dalmacije, sudjelovala u zaštitnim radovima na kulturnim dobrima te izboru i postavi umjetnina brojnih zbirki sakralne umjetnosti. Otkrila, interpretirala, valorizirala i publicirala niz umjetničkih djela, aktivno sudjelovala na znanstvenim i stručnim skupovima u zemlji i inozemstvu, kao i u pripremama brojnih domaćih i stranih izložbi. Od 2005. godine zaposlenik Hrvatskog restauratorskog zavoda kao pročelnik Službe za odjele izvan Zagreba.
Objavljuje znanstvene i stručne radove. Suradnik Hrvatske enciklopedije, Likovne enciklopedije Hrvatske i Hrvatskog leksikona. Od 1980. uključena u znanstvene projekte Instituta za povijest umjetnosti u Zagrebu i Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Od 1980. do 2011. član uredništva časopisa Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, a od 2010. godišnjaka Hrvatskog restauratorskog zavoda „Portal”.
Od godine 1997. sudjeluje u osnivanju studija konzervacije-restauracije pri Umjetničkoj akademiji u Splitu definirajući studijski program i organizirajući nastavu u kojoj aktivno djeluje. Kao mentor i komentor sudjeluje u izradi diplomskih, magistarskih i doktorskih radnji.
Nositelj ordena „Danice hrvatske s likom Marka Marulića” i nagrade „Vicko Andrić”.
natrag, na sažetakRođen 1967. godine u Splitu gdje završava osnovnu i srednju školu.
Godine 1991. upisuje studij slikarstva na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Diplomira 1997. godine i stječe zvanje akademskog slikara.
Kao vanjski suradnik, u razdoblju od 1992. do 1995. godine povremeno je angažiran, a u razdoblju od 1995. do 1997. godine kontinuirano, na projektima konzervacije-restauracije u restauratorskoj radionici Regionalnog zavoda za zaštitu spomenika kulture u Splitu.
Od 1997. do 1999. godine obavlja konzervatorsko-restauratorske poslove samostalno. U razdoblju od 1999. do 2001. boravi na stručnom usavršavanju u Velikoj Britaniji.
Godine 2001. zapošljava se na Odsjeku za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu gdje je angažiran u izvođenju nastave na usmjerenju za konzervaciju-restauraciju štafelajnih slika i polikromiranog drva.
2007. godine stekao je stručno zvanje viši konzervator-restaurator za uže specijalnosti slike na različitim nosiocima i polikromirana drvena skulptura.
Rođena je u Splitu 1968. godine. Diplomski rad na temu„Dubrovački slikari renesanse“ obranila je 1991. godine kod prof. Krune Prijatelja te stekla diplomu profesora likovne kulture na Sveučilištu u Splitu. Od 1990. godine do danas kontinuirano radi u konzervatorsko-restauratorskoj struci: 1990-2006. u Konzervatorskom odjelu u Splitu, a od 2006. do danas u splitskom odjelu Hrvatskog restauratorskog zavoda u zvanju konzervatorice-restauratorice savjetnice. Kroz konzervatorsko-restauratorske projekte, zahvate, domaće i strane suradnje, seminare, radionice, skupove i izložbe, razvijala je specijalizaciju konzervacije-restauracije štafelajnih slika i polikromiranog drva. Najznačajniji radovi: romaničko raspelo iz porečke Eufrazijane, romaničko slikano raspelo iz sv. Andrije na Čiovu, Gospa od Anđela iz Trogira, Gospin ciklus nad oltarom sv. Dujma, glavni oltar splitske katedrale, poliptih Dujma Vuškovića iz Gospe kraj mora te cijeli niz drugih cjelovitih zahvata. U promišljanju i metodologiji tih konzervatorsko-restauratorskih procesa priložila je zanimljivih i zapaženih inovacija te se može reći da zastupa pristup žive, aktivne i istraživačke konzervacije-restauracije koja umjetničko djelo pokušava shvatiti i interpretirati slojevito.
Od osnutka Konzervatorsko-restauratorskog odsjeka Umjetničke akademije u Splitu do danas predaje više kolegija, danas u nastavnom zvanju docenta. Osim educiranja mladih kolega kroz uključivanje u tekuće projekte, sa svojim studentima već šesnaestu godinu provodi programe preventivne konzervacije na brojnim zapuštenim sakralnim lokacijama.
natrag, na sažetakPovjesničar umjetnosti, rođen u Puli 10. prosinca 1961., diplomirao 1989. godine na Filozofskom fakultetu u Zagrebu na kojem je magistrirao 1995. i doktorirao 2002. godine. Od 1989. godine zaposlen je na Odsjeku za povijest umjetnosti istog fakulteta na kojem predaje Umjetnost gotike te izborne predmete iz područja umjetnosti kasnog srednjeg vijeka i ranog novog vijeka mahom vezane za arhitekturu i kiparstvo navedenog razdoblja. Od 2009. izabran je u zvanje izvanrednog profesora te imenovan predstojnikom katedre za Umjetnost romanike. Višegodišnja istraživanja šibenske katedrale objelodanio je u knjizi "Katedrala sv. Jakova u Šibeniku. Prvih 105 godina" (Zagreb, 2010) za koju je nagrađen godišnjom nagradom Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske te Državnom nagradom za znanost 2011. godine. Glavna područja istraživanja: arhitektura i kiparstvo kasnog srednjeg vijeka i ranog novog vijeka.
natrag, na sažetakRođena 1979. u Rijeci. Na Filozofskom fakultetu u Zadru diplomirala 2002. godine s temom „Francesco Squarcione i njegov krug”, a na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 2009. godine obranila magistarski rad pod naslovom „Gotička drvena skulptura u Istri (1250.-1450.)”. Od 2011. godine upisana na poslijediplomski doktorski studij Humanističke znanosti Sveučilišta u Zadru.
U siječnju 2003. godine izabrana u naslovno suradničko zvanje mlađeg asistenta na Odsjeku likovne kulture pri Filozofskom fakultetu u Rijeci, te kao vanjski suradnik asistirala u nastavi na kolegijima Umjetnost srednjeg vijeka i Umjetnost srednjeg vijeka u Hrvatskoj na studiju likovne kulture, te na kolegiju Ikonologija na studiju likovne kulture i povijesti umjetnosti. Od 1. lipnja 2004. godine zaposlena na radno mjesto znanstvenog novaka u suradničkom zvanju asistenta na Odsjeku za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Rijeci. Asistirala na kolegijima Umjetnost ranog srednjeg vijeka, Umjetnost srednjeg vijeka, Kršćanska ikonografija, Ikonologija, te Umjetnost gotike. U okviru nastave organizirala brojnu terensku nastavu u Hrvatskoj i inozemstvu.
Suorganizatorica međunarodnog znanstvenog skupa ikonografskih studija u Rijeci 2007. do 2009. godine, te pomoćnica urednice časopisa za ikonografske studije IKON od 2007. do 2009. godine. Suorganizatorica izložbe Fragmenta sculpta – ranosrednjovjekovna kamena skulptura Kvarnera (Rijeka, Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja, 3. srpanj – 31. listopad 2009.)
Sudjelovala na pet znanstvenih skupova. Znanstveni rad usmjerava na probleme drvene kasnosrednjovjekovne skulpture Istre, Kvarnera i Dalmacije 14. i 15. stoljeća.
natrag, na sažetakOd 1980. godine kao arhitekt konzervator u Konzervatorskom odjelu - Split (ranije Regionalni zavod za zaštitu spomenika kulture) radio je na projektima dokumentacije, istraživanja i obnove brojnih povijesnih građevina i sklopova, uključujući katedrale u Korčuli, Hvaru, Splitu, Trogiru i Šibeniku. Od 1996. godine, kao konzervator odgovoran za splitsku povijesnu jezgru, osim zahvata na najznačajnijim građevinama Dioklecijanove palače (katedrala, krstionica, Zlatna vrata, Peristil) zaokupljen je problemima obnove i održavanja građevinskog fonda, komunalne infrastrukture i kvalitete života u jezgri. Pri tome je osobitu pozornost pridaje upotrebi tradicionalnih materijala i tehnika, ali se zalaže i za uvođenje suvremenih konzervatorsko-restauratorskih tehnologija poput laserskog čišćenja kamena. Od 2006. godine sličnim problemima se nastavio baviti na položaju voditelja Službe (danas Odsjeka) za staru gradsku jezgru u sklopu gradske administracije. U tome se značajem izdvaja vođenje projekata signalizacijsko-informacijskog sustava te Plana upravljanja povijesnom jezgrom i podrumima Dioklecijanove palače.
Od 1981.-1983. pohađao je poslijediplomski studij graditeljskog nasljeđa u Splitu, a 1991.-1992. studij konzervacije na Sveučilištu u Yorku (UK), gdje je obranio magistarski rad na temu poslijeratne obnove hrvatske graditeljske baštine. Na zagrebačkom Filozofskom fakultetu 2012. godine obranio je doktorsku disertaciju o Marku Andrijiću, najvećem korčulanskom graditelju i klesaru. Na splitskoj Umjetničkoj akademiji budućim restauratorima predaje Uvod u arhitektonsku konzervaciju.
Usavršavao se na studijskim putovanjima u inozemstvu, sudjelovao u nizu stručnih i znanstvenih skupova. Bio je član stručnog povjerenstva za obnovu šibenske katedrale. U svojstvu ICOMOS-ovog eksperta sudjeluje u evaluacijskim misijama na lokalitetima svjetske kulturne baštine. Od 1997. godine je predavač na Umjetničkoj akademiji u Splitu, predmet “Arhitektonska konzervacija – materijali i tehnike”.
Znanstveni interes je usko vezao uz konzervatorski posao, pa su tekstovi koje je publicirao mahom nastali kao rezultat istraživanja prije i za vrijeme zahvata na graditeljskoj baštini.
Rođena je u Splitu, 2. rujna 1966. godine.
U Zagrebu je završila Obrazovni centar za jezike. Diplomirala je povijest umjetnosti i arheologiju na Filozofskom Fakultetu u Zagrebu.
Zaposlena je u Konzervatorskom odjelu Ministarstva kulture u Splitu na mjestu višeg savjetnika za pokretna kulturna dobra., te na Odsjeku za konzervaciju i restauraciju Umjetničke akademije u Splitu, gdje predaje kolegij „Etika i estetika u restauraciji”.
natrag, na sažetakKonzervatorica-restauratorica savjetnica. Diplomirana je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1990. godine. Izlagala je radove na više samostalnih i grupnih izložbi u Zagrebu i Vukovaru. Maturirala je na muzičkoj školi Pavao Markovac 1995. godine kao glazbenica-trubačica.
Od 1994. godine radi u Zavodu za restauriranje umjetnina na konzerviranju-restauriranju polikromirane skulpture, a od 1997. godine je zaposlena u Hrvatskom restauratorskom zavodu. Među značajnijim konzervatorsko-restauratorskim istraživanjima i radovima vodila je one na oltaru Majke Božje Loretske u Plešivici, na gotičkim korskim sjedalima u Katedrali sv. Stošije u Zadru, na drvenom inventaru crkve Majke Božje Jeruzalemske na Trškom Vrhu, na interijeru zgrade Filodrammatica u Rijeci, 2003. i na relikvijarima sa Svetim Tijelima u župnoj crkvi sv. Blaža u Vodnjanu, kao i na više crkava Zagrebačke Nadbiskupije u sklopu programa preventivnog i izravnog konzerviranja sakralnog inventara.
Usavršavala se na tečaju International Course on Wood Conservation Technology 2004. godine u Norveškoj, Sharing Conservation Decisions 2006. godine u Italiji i samostalno uz pomoć stipendije Gabo Trust 2008. godine u Austriji.
Od 2007. do 2011. obavljala je dužnost pročelnice Službe za pokretnu baštinu u Hrvatskom restauratorskom zavodu, a nakon toga postaje voditeljicom Odjela za polikromiranu skulpturu. Od 2006. godine postaje ispitivač na stručnim ispitima za stjecanje zvanja u konzervatorsko-restauratorskoj struci Ministarstvo kulture. Mentorica je kandidatima za polaganje stručnog ispita i izvjestiteljica za viša stručna zvanja.